geweest

Samantha Martin & Delta Sugar

zondag 12 juni start 16:15 / open 15:00 € 10,- / € 13,-

Met de wereldwijde pandemie die de carrières van veel muzikanten volledig verwoestte, kozen Samantha Martin & Delta Sugar ervoor om hun vrije tijd te gebruiken om hun nieuwste tour-de-force op te nemen, te mixen en te masteren, de verbazingwekkend krachtige, funky en diep soulvolle The Reckless One.

Het vervolg op de Juno-genomineerde Run To Me van 2018, The Reckless One, vertegenwoordigt weer een enorme stap voorwaarts voor Samantha Martin als songwriter, zangeres, arrangeur en bandleider. 11 van de 12 nummers van het album zijn mede geschreven of gecomponeerd door de veelzijdige artiest met vele facetten. De enige niet-originele, een met funk doordrenkte cover van ‘Meet Me in the Morning’ van Bob Dylan, versmelt Dylans tekst in een catastrofale botsing met de gevoeligheden van de Meters en de orkaankracht van Howlin’ Wolf en Tina Turner op hun rauwst. Het moet gewoon gehoord worden om het te geloven. In de loop van het album zal de veeleisende luisteraar een arsenaal aan invloeden ontdekken, variërend van Mavis Staples, Sharon Jones en Otis Redding tot Booker T. en de MG’s en Memphis Horns.

Martins eerste opname was een EP getiteld Fade, uitgegeven in 2004. Een jaar later verhuisde ze naar Toronto en in 2008 bracht ze haar debuutalbum uit, Back Home. De gelijknamige titel Samantha Martin & The Haggard volgde in 2012 voordat Martin besloot om het evangelie en op ziel gebaseerde Delta Sugar te vormen. De debuutrelease van Samantha Martin & Delta Sugar, Send the Nightingale uit 2015, was een uitgeklede affaire bestaande uit Martin, haar twee co-zangers en twee gitaren. Voor Run to Me van 2018 koos Martin ervoor om haar emotioneel bewerkte materiaal op te nemen met een uitgebreide band, waarbij de kern van Delta Sugar’s gospel-geïnfuseerde harmonieën werd uitgebreid met een volledige ritmesectie, piano, orgel en een altijd zo soulvolle blazerssectie. The Reckless One gaat verder in hetzelfde traject en breidt het palet van geluiden verder uit met vibes, mellotron, Wurlitzer, Hammond en Farfisa orgels plus strijkers.

Send the Nightingale was een verbluffende prestatie die in 2016 vier Maple Blues-nominaties opleverde, regelmatig op de CBC te zien was, bovenaan de blues-hitlijsten op Stingray-radio stond en de groep op de podia van alle grote Canadese festivals en clubs van kust tot kust stuwde. Na de release van het album werd Martin drie jaar op rij genomineerd als Female Vocalist of the Year bij de Maple Blues Awards. Voortbouwend op het stoomrollende momentum van de groep, verzamelde Run To Me in 2019 nog eens vier Maples Blues-nominaties, een Juno-nominatie (Canada’s Grammy Awards) en maakte het de weg vrij voor de aanval van Samantha Martin & Delta Sugar op de Europese club- en concertpodia.

Martin is de leadzanger, songwriter en het middelpunt van de groep. Als dynamische frontvrouw heeft ze een verbluffende stem die in staat is om de ene keer vloedgolven van wervelende emoties op te roepen, terwijl ze de volgende keer subtiel de nuances van een hartverscheurende tekst naar voren brengt. Een verzengende kracht van de natuur, nacht na nacht neemt ze het publiek mee naar emotionele pieken terwijl ze hen verbluft achterlaat met haar zo gezegde Pin-You-Against-The-Wall Power.

Het voorprogramma wordt verzorgd door Greg Izor
Een mash-up van Louisiana-grit, Austin-soul en low-down Chicago-hitte, bluesharmonica-krachtpatser Greg Izor wordt erkend als een van de belangrijke nieuwe stemmen in de blues- en mondharmonicawereld.
Met de release van verschillende veelgeprezen albums en opruiende live-optredens, heeft hij zichzelf gevestigd als een kracht waarmee rekening moet worden gehouden.
De muziek van Izor is geworteld in een diepgeworteld traditioneel geluid en gevormd door de invloed van de harmonica-meesters, evenals Louisiana-blues, zuidelijke soul, swamppop, vroege jazz en R&B. Zijn spel verlegt voortdurend de grenzen en toont het bewijs van de platen die hij in handen heeft gekregen en de groten waarmee hij door de jaren heen heeft gespeeld. Izor’s songwriting en spel zijn niet te missen, beschreven als “een breed muzikaal decor dat allerlei Amerikaanse rootsritmes omvat.”