FOCUS

zondag 9 december , start 16:00 / open 15:00 € 17,- / € 20,-

Met een volstrekt unieke vorm van progressieve rock manifesteerde Focus zich in de eerste helft van de zeventiger jaren als het succesvolste en meest gewaardeerde exportproduct van de Nederlandse popmuziek. De hoofdzakelijk instrumentale hits ‘Hocus Pocus’, ‘House Of The King’ en ‘Sylvia’ hebben zich als tijdloos bewezen. Albums als ‘Moving Waves’, ‘Focus 3’ en ‘Hamburger Concerto’ staan te boek als monumentaal.  

Sinds het begin van de nieuwe eeuw is Focus terug van lang weggeweest. Er wordt wederom tot ver over de Nederlandse landsgrenzen opgetreden. Dat Nike de originele versie van de wereldhit ‘Hocus Pocus’ gebruikte in een commercial ten tijde van het WK voetbal in 2010 heeft hier in niet geringe mate aan bijgedragen. Hetzelfde nummer is bovendien te horen in de remake van de Amerikaanse sciencefiction-actiefilm ‘RoboCop’. 

Het laatste wapenfeit met nieuw materiaal van de band is getiteld ‘Focus X’. Het album, voorzien van een ontwerp van kunstenaar Roger Dean (o.a. bekend van zijn werk voor Yes), is in een topbezetting tot stand gekomen. ‘Our music is evolution, not revolution’, zei oerlid Thijs van Leer ooit over de muziek van Focus. Welnu, de evolutie is weer in volle gang.

Thijs van Leer – Hammond orgel, dwarsfluit, zang
Menno Gootjes – gitaar
Udo Pannekeet – basgitaar
Pierre van der Linden – drums